Klachtenregeling

U mag ervan uitgaan dat elke fysiotherapeut z’n vak zo goed mogelijk uitoefent. Heeft u toch klachten over de behandeling of de manier waarop uw fysiotherapeut met u omgaat, dan is het goed om dat kenbaar te maken. Voor uzelf, voor andere patiënten en voor de kwaliteit van de fysiotherapie. 

Om te beginnen is het de moeite waard om een gesprek aan te gaan met uw fysiotherapeut of contact op te nemen met de praktijk waar deze werkt. Als u zich daar zekerder bij voelt, kunt u een bekende uit uw familie- of vriendenkring vragen hierbij aanwezig te zijn. Ook kunt u via het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) een bemiddelingsgesprek aanvragen. Levert een bemiddeling niet het gewenste resultaat op of ziet u op tegen de confrontatie met uw fysiotherapeut, dan kunt u ook het Informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg (IKG) inschakelen. Voor het IKG bij u in de regio kunt u terecht bij het Landelijk Informatiepunt voor Patiënten.

Een klacht indienen, hoe werkt dat?
Levert een gesprek of een bemiddelingsgesprek niet het gewenste resultaat op, dan kunt u gebruik maken van een klachtenprocedure. 

Er zijn drie instanties waar u met uw klacht terecht kunt:

  • De klachtencommissie van het KNGF
  • De Commissie van Toezicht van het KNGF
  • Het Regionaal Tuchtcollege van de overheid

In alle gevallen behandelt een onafhankelijke commissie uw klacht. De behandeling van de klacht is kostenloos, uitgezonderd de (eventuele) kosten van bijstand. De bevoegdheid om maatregelen te nemen verschilt echter per commissie. Vanzelfsprekend gaan alle commissies zeer zorgvuldig en vertrouwelijk met uw klacht om.  

Schriftelijk indienen
Een klacht moet altijd schriftelijk worden ingediend door u als patiënt of, wanneer het om een kind gaat, door de ouders. Iemand kan ook namens u een klacht indienen, als u diegene daartoe gemachtigd heeft. Anonieme klachten kunnen niet in behandeling worden genomen. Omschrijf uw klacht zo duidelijk mogelijk en vermeld uw eigen naam en adres evenals de naam en het  praktijkadres van de fysiotherapeut. Stuur uw brief naar de instantie die uw klacht het beste kan behandelen.

Meer informatie
In de wachtruimte van Medifit Waddinxveen liggen KNGF folders met informatie over deze klachtenregeling. Wilt u meer weten over de mogelijkheden van een bemiddelingsgesprek? Of heeft u vragen over hoe en bij welke instantie een klacht het beste kan worden ingediend? Neem dan contact op met een van de onderstaande organisaties.

  • Ledenadvies KNGF, Postbus 248, 3800 AE Amersfoort, tel. 033-467 29 29
  • Landelijk Informatiepunt voor Patiënten, Postbus 2115, 3500 GC Utrecht, tel. 030-266 16 61

Fysiotherapie Groene Hart
Fysiotherapie in Boskoop, Waddinxveen, Zevenhuizen of Gouda nodig? Fysiotherapie Groene Hart is de beste keuze. 

Wij bieden fysiotherapie, manuele therapie, oedeemtherapie, kinderfysiotherapie, handtherapie, fysiotherapie bij sportklachten, medical taping, claudicatio, COPD/Covid  therapie, revalidatie bij oncologische klachten, Gecombineerde leefstijl interventie, medische training bent u ook bij ons aan het goed adres.
Bel voor een afspraak: 0182 - 61 00 63

Aanmelding nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste gezondheidsnieuws en nieuws van onze praktijk? Meld u dan hier aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief van Fysiotherapie Groene Hart.

Vestigingen

Locatie de Boemerang
Limaweg 55 C, 2743 CC  Waddinxveen

Locatie de Iep
Ieplaan 35, 2742 ZG  Waddinxveen

Locatie Boskoop
GESLOTEN! (Zijde 25, 2771 EJ  Boskoop)

Locatie Zevenhuizen
Dorpsstraat 154 en 154A, 2761 AJ  Zevenhuizen

Kinderfysiotherapie Gouda
Willem en Marialaan 1, 2805 AR  Gouda